Online zichtbaar zijn: zo doe ik dat!

journalist en tekstschrijver

Kapsalons sluiten de deuren, evenementen zijn gecanceld en projecten staan ‘on hold’. Het is helemaal niet gek dat je als ondernemer een tikkeltje moedeloos wordt van de coronacrisis. Maar welke gevolgen deze pandemie ook met zich meebrengt: je uit het veld laten slaan, helpt in geen geval. Benut de tijd die je nu ‘cadeau’ krijgt daarom goed en werk aan je online zichtbaarheid. Om je te inspireren, laat ik zien hoe ik dat als journalist en tekstschrijver doe.

reisblog new york

Schrijf regelmatig een blog

Om te beginnen schrijf ik vrijwel iedere week een blog op Elodit.nl. In mijn geval maakt het niet zoveel uit waarover ik schrijf, als ik maar laat zien dat ik kán schrijven. Daarom heb ik gekozen voor een lifestyle blog, waarop ik mijn avonturen als reislustig journalist en tekstschrijver deel. Dat is misschien minder relevant als je een zelfstandig boekhouder of lifestylecoach bent. Maar in dat geval kun je juist weer heel goed inhoudelijke informatie delen, die gerelateerd is aan jouw diensten. Vertel bijvoorbeeld over een case die je hebt behandeld, speel in op de actualiteit, behandel veelgestelde vragen en laat op die manier zien hoe jij je klanten kunt ondersteunen.

Maak een eigen website

Mijn blog was er al eerder dan mijn eigen bedrijf. Maar toen ik eenmaal begon met ondernemen, kon een zakelijke website natuurlijk niet ontbreken. Het is als het ware mijn online visitekaartje geworden. Hier kunnen mijn potentiële klanten zien wie ik ben, wat ik doe en hoe ze mij kunnen bereiken. Het trekt ze oprecht heel vaak over de streep en ik dat dat komt, omdat ik bij het schrijven van de teksten altijd mijn doelgroep in gedachten houd. Welk ‘probleem’ los ik voor hen op? Hoe doe ik dat? En wat kost dat dan? Ik zorg dat ik antwoord geef op hun vragen en to the point kom. Een mooi voorbeeld daarvan is – volgens mij – de pagina ‘Eerste Hulp Bij Schrijven‘, die ik vorige week maakte voor mijn eigen website.

Instagram Stories

Naast mijn wekelijkse blog, ben ik ook iedere dag actief op Instagram. En dan met name op Instagram Stories. Ik heb in totaal iets meer dan 2.000 volgers, waarvan er ruim 700 mijn Stories bekijken. Zo geef ik ze elke dag een soort kijkje achter de schermen. Ik deel mijn to-do-lijstjes, laat zien waar ik mee bezig ben en start vanaf vandaag met een wekelijkse taalquiz. Verder deel ik hier ook bewust nog een heleboel persoonlijke content. Er zijn enorm veel tekstschrijvers in Nederland en het enige dat mij écht uniek maakt, is mijn persoonlijkheid. Vinden potentiële klanten mij leuk? Dan is de kans groot dat ze mij verkiezen boven al die anderen.

journalist en tekstschrijver

LinkedIn updates

Sinds kort post ik ook steeds vaker updates op LinkedIn. Dit is voor mij een heel waardevol platform geworden. Om de simpele reden dat hier veel ondernemers actief zijn, die mijn schrijfkunsten goed kunnen gebruiken. Omdat ze zelf geen tijd hebben om blogs te schrijven, omdat ze niet goed uitgelegd krijgen wat ze precies doen, of omdat ze te veel denken vanuit henzelf en te weinig vanuit de klant. Ik vertel in de updates die ik plaats niet letterlijk dat ik dat allemaal wél kan, maar dat laat ik zien door – zowel op mijn persoonlijke profiel als mijn bedrijfspagina – te delen wat ik maak en hoe ik mijn opdrachtgevers daarmee help. Show don’t tell 😉

Free publicity

Door zo actief te zijn op verschillende platformen, weten veel mensen wat ik doe en waar ik mee bezig ben. En dat levert regelmatig free publicity op. Zo werd ik de afgelopen maand al drie keer benaderd voor een interview. Door het Zeeuws Vlaams Advertentieblad over thuiswerken, nadat ik daar tips over had gedeeld op Facebook. Door freelancersplatform Flexxy over mijn ondernemersverhaal, omdat de redacteur mij volgde. En door Ondernemen als een baas over mijn ervaring en plannen als ondernemer. Al deze artikelen zorgen ervoor dat ik een nóg grotere groep mensen bereik. En behalve mijn zichtbaarheid, vergroot ik hiermee ook mijn vindbaarheid.

Vindbaarheid optimaliseren

Dat laatste moet ik misschien even uitleggen. Je kunt je vindbaarheid in zoekmachines optimaliseren door middel van linkbuilding. Dat betekent dat andere websites linken naar jouw pagina. Google denkt dan dat jij waardevolle informatie deelt en plaatst jouw website hoger in de lijst met zoekresultaten. Verder kun je je teksten SEO-proof maken door zoektermen te verwerken in je teksten en dan met name in de titels en tussenkoppen. Ook kun je de plugin Yoast activeren om de teksten die Google toont zelf aan te leveren. Meer tips over hoe je de vindbaarheid van jouw website kunt verbeteren? Je leert hier alles over tijdens een training van SEOcursus.nl.

Hoewel er nog veel meer te vertellen is over online zichtbaarheid, kun je hier denk ik al een heel mooi begin mee maken. Mocht je hulp kunnen gebruiken bij het bedenken van concepten, invalshoeken of de uitvoering, dan weet je me te vinden! Ik ben bereikbaar via info [a] elodiekint.nl.

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *