De belangrijkste ondernemerslessen van het afgelopen jaar

Als het even kan, bezoek ik netwerkevenementen, luister ik podcasts en volg ik online cursussen. Om nieuwe ideeën op te doen en mijn kennis over ondernemen te vergroten. Zo leer ik soms een hoop interessante dingen. En omdat ik die inzichten graag met jullie deel, behandel ik dit blog de belangrijkste ondernemerslessen van het afgelopen jaar. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee!

Les 1: Vertel een duidelijk verhaal

Zorg dat je als ondernemer een goede brandstory hebt. Een sterk verhaal over jouw dienst of product, waarin je visie, missie en belofte duidelijk naar voren komen. Gebruik dit in al je uitingen naar buiten toe. Zo creëer je ambassadeurs voor je bedrijf en bereik je gemakkelijk nieuwe klanten. Dit leerde ik van Ynzo van Zanten, tijdens het Next Gen-event van Zeeland Business. Van Zanten noemt zichzelf ‘chocolade evangelist’ en werkt voor Tony’s Chocolonely; een van de duurste chocolademerken van Nederland.

De reden dat wij deze chocolade toch massaal kopen, is niet alleen omdat het product zo lekker is, maar vooral omdat hun verhaal zo sterk is. De missie van het bedrijf is namelijk om de cacaoboeren in West-Afrika een eerlijk salaris te geven voor hun harde werk en zo de moderne slavernij en kinderarbeid tegen te gaan. Het idee van Tony’s Chocolonely is revolutionair en zo profileren ze zich ook al vanaf dag één; toen de oprichter zich op nationale tv aangaf als chocoladecrimineel. (Lees het hele verhaal)

Les 2: Behandel je klanten als vriend

Ik betrap mezelf in deze post al meteen op een ‘fout’, waar ik in datzelfde event op werd gewezen door marketinggoeroe Diederick Janssen. Hij zegt namelijk dat we onze potentiële klanten vooral niet moeten aanspreken als potentiële klanten. We moeten ze behandelen als onze vrienden. Door zakelijk gedrag om te zetten in menselijk gedrag zorg je namelijk voor verbinding. Laat daarom je persoonlijkheid zien, wees benaderbaar en behandel je klanten met respect als je zaken doet. “Iedereen wil geliefd zijn, maar ben je ook om van te houden?”, was de vraag waarmee Janssen het publiek tot denken zette.

Foto Sebastiaan ter Burg, genomen op NVJ Festival De Ondernemende Journalist

Les 3: Profileer volgens de 70/20/10-regel

In diezelfde lijn leerde ik ook iets interessants tijdens de workshop personal branding van Meetings in the Sun. Digitaal strateeg Alex Malone benoemde daarin de 70/20/10-regel. Om ervoor te zorgen dat je wel zichtbaar bent, maar de verbinding met je volgers niet in de weg zit door steeds letterlijk je diensten te verkopen. De 70/20/10-regel houdt in dat je voor 70 procent leuke en waardevolle content deelt, waarmee je je volgers inspireert en entertaint. Dat je je voor 20 procent richt op het opbouwen van credibility, door bijvoorbeeld reviews te delen of samenwerkingen met interessante partijen te benoemen. En dat je voor slechts 10 procent aandacht besteedt aan je diensten en beschikbaarheid.

Les 4: Laat Stories elkaar opvolgen

Hoe je Instagram Stories daarvoor het beste kunt inzetten, ontdekte ik weer bij het beluisteren van de podcast ‘Hoe ik in 2 jaar tijd 20.000 volgers kreeg op Instagram’ van Charlotte van ‘t Wout. Zij erkent dat social mediagebruikers geraakt willen worden en dat het in dat opzicht niet werkt om diehard reclame te maken voor jouw bedrijf. Maar je kunt jezelf wel prima laten zien als de ondernemer áchter je bedrijf. Instagram Stories is de perfecte manier om mensen letterlijk mee te nemen in jouw wereld. In jouw dag.

Plaats in je Stories niet zomaar wat losse kiekjes. Maar geef context aan de beelden, vertel er een verhaal mee en zorg dat de begeleidende zinnen in je Stories elkaar opvolgen. Dat kijkt het lekkerste weg en zo voorkom je dat je volgers gaandeweg naar een ander account swipen. Klinkt lastig? Dat is het ook best. Je moet beter en bewuster nadenken voor je iets deelt. Maar je kunt het jezelf makkelijker maken door je foto’s en video’s pas aan het einde van de dag te delen en het in één keer goed te doen.

Les 5: Stap af van uurtje-factuurtje

Een andere tip die Charlotte gaf in de podcast ‘Andermans Zaken‘ van Nu.nl, is dat je als zzp’er zo snel mogelijk moet afstappen van uurtje-factuurtje. Ten minste, als je zekerheid voor jezelf wilt creëren en financieel wilt groeien. Bedenk daarom een concept dat niet alleen van jouw directe beschikbaarheid afhankelijk is. Charlotte was jarenlang freelance journalist en reisde zo de hele wereld over, dus in die zin kan ik me wel met haar identificeren. Maar zij pakt het tegenwoordig heel anders aan.

Ze verhuurt vergaderruimtes in Amsterdam en verkoopt cursussen en mastermind-abonnementen aan haar volgers op Instagram. Daarmee laat ze duidelijk zien dat het ook anders kan. Haar tip is om te werken aan een verdienmodel waar je één keer tijd en geld in moet investeren en daarmee vervolgens op een relatief passieve manier inkomsten uit kunt genereren. In mijn geval zou dat bijvoorbeeld kunnen door een boek te schrijven, of een schrijfworkshop op poten te zetten.

Les 6: Verkoop één verhaal aan meerdere titels

In diezelfde lijn gaf reisjournalist Haroon Ali ook al een aantal waardevolle adviezen tijdens het NVJ-festival ‘De ondernemende journalist’. Niet zo zeer om een ander verdienmodel te bedenken. Maar wel om slim na te denken hoe je één interview of reis kunt verkopen aan meerdere titels. Door het artikel steeds net iets anders in te steken. Zo kun je over één bestemming bijvoorbeeld een reisverslag maken én een artikel over een specifiek onderwerp of evenement. En naast een geschreven interview, kun je ook een audio-opname maken om die als podcast te pitchen.

Dit zijn zonder meer tips die ik vanaf 2020 in de praktijk wil gaan brengen. Lijkt het jullie leuk als ik mijn zakelijke en persoonlijke doelen voor het nieuwe jaar deel in een blog?

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *