Waarschijnlijk wil je net als ik liever niet betalen voor abonnementen waar je geen gebruik van kunt maken. Nou, prepare yourself, want veel bedrijven zien dat als contractbreuk en vinden dat jij daarvoor moet boeten. Daar was ik het niet helemaal mee eens en uiteindelijk heb ik mijn zin gekregen. Dus: laat je niet zomaar uit het veld slaan!
Voorstel afkopen
Ik had gelukkig alleen mijn telefoonabonnement lopen. Ik zat pas op zes maanden van de totale 24 maanden waar ik eigenlijk voor had getekend. Natuurlijk begreep ik dat ik mijn mobiele telefoon moest afbetalen, maar ik vond het onzin dat ik nog geld moest uitgeven aan SMS, telefonie en internet, terwijl ik in een land woonde waar ik er niet eens gebruik van kon maken.
In eerste instantie kon ik rekenen op weinig medewerking. Ik kreeg het voorstel om mijn abonnement ‘af te kopen’, zodat ik van de maandelijkse kosten af was. Maar het kwam er eigenlijk op neer dat ik gewoon alles in één klap moest betalen. Dat was een behoorlijk duur grapje en ik vond het van de gekken dat ik dan op een verkapte manier alsnog voor de telefoniediensten moest betalen.
Uitzondering voor emigranten
Ik vroeg nog maar eens of er echt geen uitzondering was voor emigranten. En jawel hoor. Na verschillende pogingen trof ik eindelijk een klantenservicemedewerker die me van de juiste informatie kon voorzien. Dit was overigens via Facebook. De medewerker moest wat gegevens van me hebben en stuurde me toen direct een nieuw afkoopvoorstel toe. Nu moest ik enkel voor mijn telefoon betalen, de andere kosten kwamen te vervallen. Precies wat ik wilde! Ik moest het voorstel ondertekenen en terugsturen met een bewijs van uitschrijving en zo werd het bij de volgende incasso verrekend.
Nummerbehoud
Nog een puntje van aandacht: ik wilde graag mijn nummer behouden, voor WhatsApp en voor als ik ooit terug naar Nederland ga. Dit kan in principe wel, maar er zitten wat haken en ogen aan. Het abonnement gaat automatisch over naar prepaid. Maar je kunt niet meteen gebruik maken van je nummer, omdat het eerst aangemeld moet zijn op een Nederlands netwerk. Dit moet binnen zes maanden gebeuren, anders vervalt het nummer. Als je niet van plan bent om zelf naar Nederland te gaan, zul je dus je simkaart naar iemand in Nederland moeten sturen die het voor jou wil doen. Ook na activatie moet je eens in het half jaar naar een ander nummer bellen, een sms versturen of opwaarderen. Anders vervalt de prepaid aansluiting alsnog.