Elo in Tokyo – Yokohama, yakiniku en New Year’s Eve

Als jullie dit lezen, hang ik waarschijnlijk ergens in de lucht. Onderweg terug naar huis na zeven heerlijke weken bij mijn vriendje in Tokyo. Poeh, dat is best even slikken. Maar ik ben niet van plan jullie lastig te vallen met mijn gesnotter, dus in deze blog blik ik gewoon terug op een hele leuke laatste week! Een week waarin we het nieuwe jaar inluidden, een dagtrip maakten naar Yokohama en aten bij ons favoriete restaurant.

MAANDAG
We begonnen de week nog in Kawaguchi, waar we het weekend in alle rust hadden doorgebracht in een traditioneel Japanse ryokan. Daar werden we maandagochtend verrast met een lokaal ontbijt. Op het menu stonden gebakken vis, gekruide groenten, dumplings, zeewier en nog een heleboel dingen die ik niet kon definiëren. Ik ben ‘s ochtends niet op mijn sterkst, dus ik moest het allemaal even op me laten inwerken. Maar wonder boven wonder kwam ik een heel eind en smaakte het me niet eens zo slecht.

Naar Kawaguchi ga je voor de uitzichten op Mount Fuji, maar aangezien het bewolkt was zat dat er op onze laatste dag niet meer in. We deden het daarom rustig aan; doken na het ontbijt lekker de onsen (warmwaterbron) in en startten rustig op bij de koffietent naast ons verblijf, Cisco Coffee. Overdag maakten we nog een wandeling naar het dorp en aan het einde van de middag namen we een heerlijke Japanse massage. Zo eindigden we helemaal zen in Shaws Sushi Bar om vervolgens in de bus te stappen terug naar Tokyo. Hmm, wat een heerlijke dag!

DINSDAG
Dinsdag was oudjaarsdag, maar voor we konden gaan feesten, moest ik eerst nog wat dingen afronden voor werk. We brachten de middag met een laptop en goede koffie door in de Starbucks van Roppongi Hills, waar de koffiezaak is gecombineerd met een boekenwinkel (hoe leuk!) en verkasten ‘s avonds naar Shibuya. Daar werd op de beroemde Scramble Crossing een grote countdown georganiseerd, die ook wel vergeleken wordt met de countdown op Times Square in New York.

Er draaide een dj en het was één groot feest. Met duizenden mensen stonden we te dansen, zongen we mee met Abba en Queen en telden we af tot het nieuwe jaar. Alcohol drinken op straat is verboden en Japanners steken geen vuurwerk af om 12 uur, dus het was een totaal andere ervaring dan nieuwjaar in Nederland of op Curaçao, maar dat mocht de pret niet drukken. In tegendeel, ik vond het echt heel gaaf!

WOENSDAG
Mijn vriend begon dit nieuwe jaar meteen al goed door me een heerlijk ontbijtje op bed te bezorgen. ‘s Middags belden we nog even met het thuisfront, begonnen we aan onze planning voor Hawaï en verder deden we he-le-maal niets.

DONDERDAG
De volgende dag ging ik meteen aan de slag met een van mijn goede voornemens. Hup, de sportschool in om vijf kilometer te gaan hardlopen. Ik wil weer op mijn oude niveau komen (5 kilometer binnen 25 minuten), dus moet van mezelf minstens één keer in de week gaan rennen. Stiekem ben ik al een paar weken bezig en het gaat al steeds beter. Ik liep dit rondje in 26 minuten, dus dat biedt perspectief!

VRIJDAG
Vrijdag maakten we een dagtrip naar Yokohama, een nabijgelegen stad op zo’n drie kwartier rijden van Tokyo. Het is de op één na grootste stad van Japan, maar door onze wandeling langs het water en door de parken voelde het hier heel erg ruimtelijk aan. We bezochten Rinko Park, World’s Bazar, Red Brick Warehouse, Yamashita Park en eindigden in Chinatown; waar het vreselijk druk was, maar waar we bovenal heerlijk hebben rondgestruind en gegeten. Een lekker dagje zo!

ZATERDAG

Mijn laatste weekend brak aan en wanneer ik op reis ben, betekent dat voor mij eigenlijk altijd: souvenirs shoppen. Ik nam de metro naar Ueno voor een bezoekje aan een speciale servieswinkel. Aardewerk is hier best wel een ding, maar jammer genoeg enorm duur. Voor een bord of een schaaltje, betaal je met gemak 30 tot wel 100 euro. Het is hier echt nog een ambacht die op waarde wordt geschat. Maar bij de winkel Dengama hadden ze een paar leuke aanbiedingen, die wél betaalbaar waren. (Ik heb hier helaas geen foto van gemaakt, dus doe er even een random foto bij van een leuk caféetje waar ik langs liep).

‘s Avonds had ik met mijn vriend afgesproken bij ons favoriete restaurant: Yakinikuen in de wijk Azabujuban. Yakiniku is Koreaanse barbecue en we zijn na zeven weken uitgebreid onderzoek tot de conclusie gekomen dat dit echt ons favoriet is. Je eet hier heerlijk mals vlees, geweldige hotpots met rijst en genoeg groenten in een hele gezellige setting. Bovendien heeft dit specifieke restaurant ook nog eens een ‘secret sauce’, die we allebei echt heel lekker vinden!

ZONDAG
Zondag maakten we weer even tijd voor Hawaï-planning. We hadden eerder deze week al onze tussenvluchten geboekt en waagden ons dit keer aan het reserveren van de accommodaties en huurauto’s. Wauw, ik viel echt steil achterover van de prijzen. Wij gaan in het laagseizoen en dan nog zijn de accommodaties in de ‘budget’-categorie zo’n 140 dollar per nacht. My goodness! Dat wordt heel hard werken de komende maanden om dit mogelijk te maken, haha!

In de middag gingen we nog even naar Shibuya. Om het beeld van Hachi (ge wit wel, die hond van die film) te spotten, nog één keer bij Genki Sushi te eten en vervolgens via Cat Street naar Takeshita Street te wandelen. Ik keek mijn ogen weer uit in dat laatste straatje. Van regenboogtosti’s, tot aan egelcafés: ze hadden het er allemaal! Een mooie afsluiter van een geweldige tijd. Laat het aftellen maar weer beginnen. I’ll be back soon!