Elo doet – botte pech, Berlijn en Baja Bikes

Deze week ging ik er eindelijk weer eens op uit! Dat heb ik af en toe echt even nodig. Om even op te laden, nieuwe energie op te doen en de vrijheid te voelen die ik zo graag ervaar. Ik vertoefde zes dagen in Berlijn, waar ik een heleboel leuke dingen deed, veel leerde over de geschiedenis en – ja echt waar – ook een beetje werkte. Ik neem je mee in dit nieuwe weekoverzicht!

MAANDAG
Mijn week begon een beetje gek. Juist omdat hij begon zoals elke week. Met een dagje werken op kantoor bij Rijkswaterstaat in Middelburg. Inclusief selfie in de lift! Ik ging dit keer alleen iets eerder weg, zodat ik de laatste dingetjes nog kon pakken en regelen voor ik naar het vliegveld moest. Want die avond vloog ik naar Berlijn!

Mijn vader was zo lief om mij naar Zaventem brengen. En ondanks dat we in de spits via Antwerpen naar Brussel moesten, viel het mee met de files. Mijn vertrek leek dus voorspoedig te gaan. Met de nadruk op léék. Want toen ik aan boord van het vliegtuig zat, hadden we opeens drie kwartier vertraging. En toen ik op mijn horloge wilde kijken hoe laat het precies was, zat die opeens niet meer om mijn pols. Aaaaah, shit! Die was ik dus onderweg ergens verloren. Diep ademhalen. Niks meer aan te doen.

DINSDAG
De volgende dag sliep ik eerst en vooral even uit. Ik was pas rond middernacht aangekomen in mijn hostel en voor ik goed en wel in bed lag, was het half 2. Ik wilde dinsdag eerst nog even werken, zodat ik de to-do-lijstjes uit mijn hoofd kon schrappen. Dus bezocht twee leuke koffietentjes (Cappuccino en Milch) en bracht daar een paar uurtjes door achter de laptop. Tot ik alles weer overzag en het tijd vond voor een rondje door de wijk Mitte.

Wat een fantastisch herfstweer! Een stralende zon, helderblauwe lucht en aangename temperaturen. Daar had ik echt niet op durven hopen toen ik een weekje Berlijn boekte voor eind oktober. Ik wandelde door een parkje, over Alexanderplatz en eindigde bij de welbekende tv-toren, waar ik heel charmant een selfie langs onder nam, omdat anders de punt er niet bij kon op de foto. Haha!

‘s Avonds at ik een heerlijke curry bij Monsieur Vuong, een Vietnamees restaurant vlak bij mijn hostel. Hmm, tipje!

WOENSDAG
Woensdag had ik een fietstocht geboekt bij Baja Bikes (en hun lokale partner Berlin on Bike). Dat had ik al eens eerder gedaan in Rome, New York en Miami en dat was me zo goed bevallen dat ik het nu in Berlijn weer wilde doen. Je kunt met de fiets zoveel zien! En zeker in een stad als Berlijn – die echt véél uitgestrekter is dan ik had verwacht – dus ideaal om in een paar uur tijd de hoogtepunten af te tikken.

We begonnen bij een stuk van de Berlijnse muur, fietsten vervolgens naar het museumeiland (wow, net Rome!), het Holocaustmonument, de Brandenburger Tor en via het Reichstag terug naar de opstapplek. De gids vertelde ons onderweg een heleboel indrukwekkende anekdotes, interessante informatie en raadde ons onder andere aan om na de tour nog eens rustig een kijkje te nemen bij het gratis museum Topographie des Terrors.

Dat is dan ook precies wat ik later op de middag nog heb gedaan. Het is een mooi museum dat heel overzichtelijk en chronologisch de Tweede Wereldoorlog in beeld heeft gebracht. Ik nam de audiotour, zodat de verhalen nog iets beter binnen kwamen en heb er geloof ik zo’n anderhalf uur rondgelopen. Ik moet overigens wel toegeven dat ik niet perse iets nieuws heb geleerd over de oorlog – maar dat kan ook komen doordat ik me hier al vaker in heb verdiept.

DONDERDAG
Met weer een volgestroomde mailbox, besloot ik donderdag opnieuw te beginnen met een paar uurtjes werk. Na lunchtijd ging ik naar Friedrichshain, wat ik by far de leukste wijk vond van Berlijn. Dit is echt het rauwe, alternatieve Berlijn dat ik had verwacht te zien. Met een heleboel leuke hotspots, zoals het RÄW-terrein, de East Side Gallery (Berlijnse muur vol graffiti) en de Holzermarkt.

Dat laatste is echt een heerlijk hippie-plekje. De zon scheen aan het einde van de middag precies op de markt en terwijl ik genoot van de warme stralen op mijn huid, smulde ik op een doorgezakte bank van mijn carrotcake en fruitthee. Kreeg ik ook nog eens gezelschap van een paar vogeltjes, die wel pap lustten van de laatste kruimeltjes… Het zijn die kleine dingen, hè?

VRIJDAG
Nieuwe dag, nieuwe wijk! Vrijdag stonden Charlottenburg en Schöneburg op het programma. Met de welbekende Kürfurstendam, de Gedächtniskirche en een heleboel leuke winkels waar ik spontaan nog twee jurkjes kocht.

‘s Middags nam ik deel aan de tour ‘Onder de Berlijnse muur’ van de Berliner Unterwelten. Die had ik getipt gekregen en daar ben ik heel blij mee! De gids vertelde heel helder en enthousiast over de hele geschiedenis rondom de Berlijnse muur. En in het bijzonder over de vluchtpogingen die Oost-Berlijners ondergronds deden om naar het Westen te gaan. Voor bijvoorbeeld een beter leven, of om herenigd te worden met families. Door het riool, de metrotunnels en uiteindelijk via zelf gegraven tunnels. Heel indrukwekkend!

ZATERDAG
Ik had nog één wijk op mijn lijstje staan die ik graag wilde ontdekken en dat was Kreuzberg. Ik had hier hoge verwachtingen van en dacht dat het een beetje vergelijkbaar was met Friedrichshain, maar eerlijk gezegd vond ik het een beetje tegenvallen. Er gebeurde niet zo bijster veel.

Wat wel leuk was, was de Baumhaus an der Mauer. Een boomhut gebouwd op een stuk braakliggend terrein aan de Berlijnse muur dat officieel behoorde tot de DDR (Oost-Duitsland), maar technisch gezien in West-Berlijn lag omdat de muur de bocht niet had gemaakt. Wat ik begreep, is dat de man hier echt heeft gewoond. En het daarom ook na de val van de muur en na zijn dood bewaard is gebleven.

Verder vond ik Markthalle Neun in Kreuzberg heel leuk; een foodmarkt in een oude markthal. Ik heb geloof ik wel vijftien kilometer door de wijk gelopen, tot ik bij het oude Tempelhof-vliegveld terecht kwam. En toen vond ik het wel welletjes. Tijd om terug te gaan naar mijn hostel en nog even lekker wat te lezen en te schrijven.

ZONDAG
Zondagochtend ging mijn wekker alweer op tijd voor mijn terugvlucht. Ik at nog snel een pain au chocolat – zoals ik eigenlijk iedere ochtend heb gedaan deze week – met een latte macchiatto en sprong toen op de tram richting het vliegveld. Even een kwartiertje wachten in de regen voor de bus waarop ik moest overstappen en dik op tijd ingecheckt!

Na zo’n week in Berlijn vond ik het ook wel weer prima om terug naar huis te gaan. Opgeladen en wel. Met nieuwe, positieve energie! En het beste van al: nog maar 22 dagen te gaan tot mijn volgende trip. Naar Tokyo!