Backpacken in Thailand #2 – Koh Tao & Khao Sok

Met een backpack en een strooien hoedje trokken Laurien, Sanne en ik afgelopen zomer door Thailand. We zijn in drie weken tijd op zeven verschillende plekken geweest in het midden en zuiden van het land. In deze serie neem ik jullie mee op onze prachtige reis!

Ik vertelde jullie in de vorige traveldiary over onze dagen in Bangkok en Koh Phangan. Van daaruit reisden we verder naar snorkeleiland Koh Tao en de jungle van Khao Sok.

Koh Tao

Thaise massage
Koh Tao staat bekend als dé bestemming om te snorkelen en duiken in Thailand. Daarom hebben we bij aankomst meteen een plekje gereserveerd voor een snorkeltour de volgende dag. Om op onze eerste dag – ondanks de plensbuien – toch nog wat leuks te doen, besloten Laurien en ik ons even te laten verwennen tijdens een heerlijke Thaise massage. We lagen op een veranda aan het strand met uitzicht op zee, terwijl de masseuses op ons los gingen. Daar knapt een mens van op.

Snorkelen
De volgende dag  gingen we eindelijk snorkelen. Gelukkig hadden we dit keer beter weer, want ook onder water is alles veel mooier als de zon schijnt. Ik heb eerst een half uur zitten stoeien met m’n duikbril, maar toen-ie eindelijk goed zat keek ik mijn ogen uit in de zee. Zó veel vissen, prachtig! Jammer genoeg waren we niet het enige bootje vol snorkelaars. Ik denk dat we met zo’n honderd man in het water lagen te turen. Dat is natuurlijk wel een beetje een anti-climax. Maar goed, tussen alle flippers door was het wel erg mooi.

‘Shemale’-cabaret
Die avond gingen we eten bij een pizzeria waar iedere dag een urenlange rij staat. En na de eerste hap snapten we al waarom; good food! In diezelfde straat was het cabaret. Dat woord triggerde ons in eerste instantie niet echt… tot we erachter kwamen dat het allemaal shemales waren die de show zouden opvoeren. Die transgenderwereld is echt iets typisch Thais; je komt daar overal omgebouwde mannen  (dus vrouwen) tegen. Het was één grote foute playbackshow, echt hilarisch!

Khao Sok

Floating Huts in Khao Sok
Na nog een regenachtige dag op Koh Tao vertrokken we naar Khao Sok. We hebben geprobeerd veel afwisseling te creëren in de reis en hadden daarom niet alle tropische eilanden achter elkaar gepland. Khao Sok is een regenwoud in het zuiden van Thailand en daarom perfect om tussen twee eilanden door te doen.

We hebben het eerst een dagje rustig aan gedaan. Daarna was het tijd voor het échte avontuur. We hadden een tweedaagse trip geboekt naar Cheow Lan Lake. Het landschap daar was zó mooi, echt alsof we door een animatiefilm voeren. De wolken schoven tussen de bergen, terwijl we over het felgekleurde blauwgroene water zoefden.

We wisten niet wat we zagen toen we aankwamen bij onze Floating Huts. Natuurlijk, we hadden er rekening mee gehouden dat het primitief zou zijn. Maar dit hadden we ons van tevoren niet kunnen inbeelden. Het ‘voetpad’ bestond uit losse vlotjes die aan elkaar waren geknoopt en ons hutje zelf was gemaakt van bamboe. De muren waren niet afgesloten, er zat een lek in het dak en na vijf minuten hadden we onze bamboevloer al kapot getrapt. Gelukkig konden we erom lachen, het was ten slotte maar voor één nachtje.

Hiken door de jungle
Tijd voor de eerste hike. Het had dagen aan een stuk geregend en dan staat het water in het regenwoud hoog. Nou, dat hebben we geweten, het kwam soms bijna tot onze oksels en de stroming was enorm. Eigenlijk zouden we een grot binnen gaan, maar omdat het water ook daar heel snel op kwam, was dat te gevaarlijk. Na een paar stappen moesten we al terug.

Onze gids schoot een beetje in paniek. Hij veranderde van een vrolijk mannetje naar een opgefokte begeleider. We vroegen hem wat er aan de hand was en toen werd hij emotioneel. Zijn broer is samen met acht toeristen omgekomen in zo’n zelfde grot, omdat ze door de stroming werden meegesleurd. Het begon donker te worden in de jungle, dus hij wilde zo snel mogelijk terug naar onze drijvende hutjes. Plots kon de wandeling ook ons niet snel genoeg gaan.

Verse vis uit het meer
We namen een duik in het meer om de vieze jungle van ons af te spoelen en konden aan tafel. Er stond een heerlijke maaltijd voor ons klaar, met als hoogtepunt verse vis uit het meer waarop we sliepen. We dronken met de lokale gidsen nog wat zelfgemaakte Thaise rum (bah) en koele Chang-biertjes (hmm) en liepen daarna voorzichtig over de vlotjes naar ons hutje voor een bijzondere nacht.

Breakfast with a view
De volgende dag werden we weer verwend met een lekker ontbijt: bananapancakes. En kijk nou toch even naar die foto, zo’n uitzicht zou je toch iedere dag wel willen? Op het programma stond nog een laatste hike door de grotten en daarna gingen we terug richting het vaste land. Even lekker bijkomen en zorgen dat onze kleren weer schoon en droog waren voor het vervolg van onze reis.

Next up: Koh Phi Phi en Kanchanaburi!