Backpacken in Thailand #1 – Bangkok & Koh Phangan

Met een backpack en een strooien hoedje trokken Laurien, Sanne en ik afgelopen zomer door Thailand. We zijn in drie weken tijd op zeven verschillende plekken geweest in het midden en zuiden van het land. In deze serie neem ik jullie van dag tot dag mee op deze prachtige reis!

Bangkok

Dag 1. Na een lange vliegreis, kwamen we ‘s nachts aan in Bangkok. We sliepen in een prima hotel in Khao San Road, dé backpackersstraat van de Thaise hoofdstad. Na een nachtelijke snack bij de stinkende McDonald’s hebben we onze jetlag uitgeslapen, zodat we de eerste dag meteen op pad konden gaan.

Dag 2. We hadden eigenlijk niet echt een plan, dus zijn gewoon gaan wandelen. Onderweg hebben we ons om laten praten om met een bootje rond te gaan varen. Achteraf gezien denken we dat we hier zijn opgelicht, omdat we in verhouding tot alle andere activiteiten hier echt veel voor hebben betaald. Maar goed, we hebben wel meteen verschillende gezichten van de stad gezien. Keken we eerst nog uit op een skyline met hoge gebouwen, vielen onze monden een paar meter verder open toen we de krakkemikkige huisjes aan het water zagen. Ik denk dat ik dat laatste nog wel het meest indrukwekkende vond van de hele stad.

Dag 3. Tijdens onze laatste dag in Bangkok deden we een fietstocht. Vlak voor ons vertrek vanuit Nederland zagen we dit voorbij komen op een aantal reisblogs en toen waren we meteen fan. De fiets is gewoon een perfecte manier om een stad te ontdekken, omdat je alles goed kunt zien en toch best snel behoorlijke afstanden kunt afleggen.

We kozen voor de vijf uur durende tocht met de fiets en boot (shit, dezelfde vaarroute als gisteren). Op onze gele fietsen reden we door het hart van Bangkok, Chinatown, de plantages aan de rand van de stad en door de woonwijken van de locals. Ook daar waren de verschillen zó groot! Van megavilla’s tot houten huisjes met golfplaten dakjes.

s Middags hadden we een heerlijke lunch met lokaal eten. Ik weet al niet eens meer wat er allemaal bij zat, maar het was echt heel lekker. En hier hadden we eindelijk de tijd om onze gids Nona uit te horen over haar leven in Bangkok. Na een flinke plensbui (jep, regenseizoen) en een rit met de tuktuk moesten we snel onze backpacks ophalen bij het hotel om weer in de bus te stappen richting het zuiden. Op naar Koh Phangan!

Koh Phangan

Dag 4. Meteen helemaal afzakken naar Koh Phangan is misschien niet heel erg logisch (een reis van 13 uur), máár het was Full Moon Party en dat wilden we natuurlijk wel eens meemaken! De eerste dag op het eiland hebben we even genoten van het zwembad bij het buurresort en ‘s avonds zijn we nog wat gaan drinken op het strand. En jep, die dromerige foto hierboven is van ons eigen bungalowpark (fotocredits zijn voor Sanne).

Dag 5. De volgende dag hebben we scooters gehuurd om het eiland een beetje te verkennen. Whieee, mijn eerste keer op een scooter! Dat is best spannend meteen door de bergen, haha. We reden naar het Dom Si La Viewpoint. Eigenlijk om een waterval te bekijken, maar dat stelde echt niets voor. Dus klommen we de berg verder op om te genieten van een prachtig uitzicht.

Voor het donker werd, wilden we terug zijn in Haad Rin, zodat we tijd hadden om ons klaar te maken voor de Full Moon party. Iedereen schminkt zich met blacklight verf en is gekleed in felgekleurde kleding, er zijn verschillende soorten muziek op het strand en overal worden vuurspelletjes gedaan – springtouwen met een brandend touw, vuurspuwen, jongleren met vuur, noem maar op. Overal worden buckets met sterke drank verkocht en mensen lijken nergens aan te denken… even weg van de wereld. Om eerlijk te zijn vond ik het feest zelf niet zó spectaculair als ik van tevoren had gedacht, maar een geslaagde nacht was het zeker. En zoals je op de foto’s kunt zien, hebben we het volgehouden tot de zon op kwam.

Dag 6. Op onze laatste dag in Koh Phangan hebben we eerst natuurlijk heerlijk uitgeslapen (tot half twee ofzo, woops). Daarna namen we de taxi naar de Amsterdam Bar. Dat is een bar met een zwembad, bovenop een berg. Hier komt iedereen voor het uitzicht op zee en om heerlijk te relaxen op de reggaemuziek! Het is de ideale plek om panoramafoto’s te nemen, maar die waren bij mij jammer genoeg allemaal mislukt. Ach, we hebben in ieder geval een mega chille dag gehad en dat konden we wel gebruiken na zo’n feest.

In de volgende Thailand blog vertel ik jullie over onze volgende twee bestemmingen: Koh Tao en Khao Sok, een eiland en de jungle. Zijn er nog specifieke dingen die jullie graag willen weten? Laat je vraag achter in een comment en misschien neem ik het mee in mijn volgende reisblog!