Traveldiary Indonesië | Week #3 | Vulkaan beklimmen en sightseeing in Ubud

Jeetje, wat heb ik weer een leuke week achter de rug! Ik deed een paar hele toffe dagtrips, volgde een Balinese kookcursus en beklom in het holst van de nacht een vulkaan om vanaf de top de zonsopkomst te bekijken. Oh ja, en niet op de laatste plaats zag ik mijn lieve vriendinnetje Laurien eindelijk weer. Na maar liefst twee jaar! Genoeg te vertellen dus. Kijken jullie mee?

WOENSDAG

Woensdag had ik een volle werkdag ingelast. Ik had nog een paar deadlines te halen, dus besloot een fijn caféetje op te zoeken met goede Wi-Fi en lekkere koffie. Ik kan je vertellen: die twee benodigdheden zijn niet zo vanzelfsprekend op Bali als ik van tevoren had gedacht, haha. Ik streek neer bij Anomali Coffee, waarover ik op een blog van een digital nomad een positieve review had gelezen. En inderdaad, zowel het internet als de cafeïnevoorziening waren top.

Ik heb er de hele middag in standje ‘full focus’ gewerkt. Zó lang zelfs dat ik mijn avondeten maar meteen van achter mijn laptop naar binnen werkte. Voor de verandering een keertje geen rijst of noodles, maar een heerlijke hamburger!

DONDERDAG

De volgende dag moest ik vroeg uit de veren, omdat ik een tour had georganiseerd naar het noorden van Bali. Met zes meiden en taxichauffeur Nopi bezochten we de Banyumala Waterfall, de Ulun Danu Bratan Tempel en de Jatiluwih rijsterrassen die op de Unesco Werelderfgoedlijst staan. En we hadden echt enorm veel geluk: doordat we zo vroeg waren vertrokken, waren we namelijk de enigen bij de waterval. Konden we heerlijk ongestoord genieten van de schoonheid van de natuur!

VRIJDAG

Vrijdag stond er een Balinese kookworkshop op het programma. Die begon met een bezoekje aan de lokale markt, waar we konden zien hoe de plaatselijke bevolking boodschappen doet. Vrijwel alles was er te vinden. Van bloemetjes die de Balinezen offeren aan de ‘holy spirits’ tot verse pepers en van exotische fruitsoorten tot aan hele kippen die ongekoeld lagen te wachten op een koper. (Vind je het gek dat je hier een voedselvergiftiging kunt krijgen?!)

Wij hebben onze ingrediënten hier niet gekocht. Dat was ooit wel de insteek van het bezoek aan de markt, maar de praktijk heeft geleerd dat onze tere westerse maagjes hier inderdaad niet tegen bestand zijn. Dus gingen we – gelukkig – aan de slag met producten waar we wel tegen konden. Tijdens de workshop maakten we aan de lopende band lekkere gerechten. Een vispasteitje in bananenblad, met ketjap manis gemarineerde tempeh en pandanpannenkoeken met verse kokos bijvoorbeeld. Aan het einde van de rit vormde al deze culinaire hoogstandjes één groot buffet en konden we alles opeten. Hmm, heerlijk!

ZATERDAG

De volgende dag – of beter gezegd: nacht – ging mijn wekker al om 1.30 uur. Waarom in hemelsnaam zo vroeg, hoor ik je denken? Nou, voor een hele gave hike! Ik werd rond 2 uur opgehaald, om vervolgens te ontbijten – voor zover je daar op dit onmenselijke tijdstip zin in had – en naar de voet van vulkaan Batur te rijden. Die beklommen we in het holst van de nacht, zodat we vlak voor zonsopkomst op de top waren. En wauw, wat was dit het vroege opstaan en de verzuurde beenspieren waard, zeg! Ongelofelijk mooi!

We hadden opnieuw heel erg veel geluk, want een dag eerder keken de hikers naar een witte muur van wolken. Bij ons was het hartstikke helder en kleurde de lucht in felle kleuren. Kijk dan toch! We kregen zelfs nog even bezoek van de apen, die wel pap lustten van onze bananen. Haha!

ZONDAG

Eigenlijk had ik geen intensieve sightseeingtours meer in gedachten voor mijn laatste dagen in Ubud. Maar tijdens de vulkaantrekking ontmoette ik een paar gezellig mensen die nog wat culturele hoogtepunten wilden aftikken voor ze door zouden reizen naar hun volgende bestemming. Allemaal dingen die ik ook nog niet had gezien. Dus ik dacht: weet je wat? Ik ga gewoon gezellig met ze mee!

We bezochten eerst de Mother’s Gate. Een tempelcomplex van superlatieven: het is namelijk het grootste tempelcomplex van Bali en heeft ook nog eens de oudste en de meest hoogstgelegen tempel van het eiland. Daarnaast gingen we naar de Tukad Cepung waterval, lunchten we op een prachtig uitzichtpunt en bezochten we de Tegallalang rijstterrassen. Stuk voor stuk fantastisch mooie plekken. En dat leverde natuurlijk weer een hoop Instagramwaardige plaatjes op!

MAANDAG
Maandag begon het weer te kriebelen en wilde ik eindelijk weer wat werk verzetten. Ik was vorige week begonnen met het updaten en herinrichten van mijn blog en dat wilde ik graag afmaken. Dat besloot ik bij Clear Café te doen. Opnieuw een plek waarover ik positieve geluiden had gehoord van andere digital nomads. Maar na een goed uur werken begaf de Wi-Fi het helaas. Ik schreef daarom offline nog wat stukken onder het genot van een heerlijke omelet en verkaste daarna alsnog naar Anomali om alles online te zetten en in te plannen.

Lichtelijk gefrustreerd keerde ik aan het begin van de avond terug naar mijn hostel. Ik had de hele middag gezocht naar een goede vervanger voor Windows Live Moviemaker – wat schijnbaar is opgehouden te bestaan – en dácht dat ik een goed alternatief had gevonden. Tot ik alleen nog wat beelden moest kantelen, overgangen moest plaatsen en er een leuk muziekje achter wilde plaatsen en dat allemaal niet bleek te kunnen. Alles voor niks gedaan dus! Om weer helemaal zen te worden, besloot ik mezelf voor het slapengaan maar te verwennen met een Balinese massage. Tough life, haha!

DINSDAG
Omdat ik nog wat opdrachten moest uitwerken en een aantal blogs vooruit wilde schrijven, ben ik de volgende dag weer met mijn laptop ergens neergestreken. Dit keer koos ik voor Habitat, een restaurant pal tegenover het Monkey Forest. Doordat er ventilators onder de overkapping hingen, kon ik lekker buiten werken. Zat ik vrolijk te typen, terwijl er af een toe een aap langs liep. Haha! Oeh, en ik at er een soort van wentelteefje suprème, met chocoladesaus, kokosyoghurt, kaneelcrème en vers fruit. My god, dat doet een mens goed!

’s Avonds wachtte ik vol spanning tot Laurien aan kwam bij het hostel. Whaaa, wat was het leuk om elkaar na twee jaar weer te zien! De laatste keer dat we elkaar zagen, was toen ik haar opzocht in Sydney – waar ze 3,5 jaar heeft gewoond. Nu ze heeft besloten om Australië te verlaten en nog een mooie reis te maken voor ze teruggaat naar Nederland, leek het ons een fantastisch plan om te meeten op Bali. Komende 1,5 week gaan we dus gezellig samen op avontuur!

Lees ook mijn andere reisblogs over Indonesië: