Traveldiary Indonesië | Week #1 | Chillen in Canggu

Na anderhalve maand in Nederland, was het weer hoog tijd om mijn spullen te pakken en in het vliegtuig te stappen. Terug naar de tropen. Zes weken Indonesië it is! In mijn eerste reisblog neem ik jullie mee naar Canggu. Een chill surfdorpje met een hoop hippe hotspots aan de zuidkust van Bali.

WOENSDAG

Mijn reis begon woensdagochtend al. Ik moest om 8 uur op Zaventem staan, dus dat betekende dat we al voor zonsopgang de weg op moesten. Papa was zo lief om me in alle vroegte naar het vliegveld van Brussel te brengen. Je moet er wat voor over hebben als je een kind op de wereld hebt gezet dat graag reist, haha! 😉 Gelukkig zat het verkeer mee en ging alles redelijk soepel.

Om goedkoper uit te zijn, had ik een reis geboekt met twee tussenstops. Ik had een overstap in Abu Dhabi en in Kuala Lumpur. Stiekem bestemmingen waar ik heel graag even had uitgestapt, haha. Maar wie weet kom ik daar later nog een keer. In totaal was ik zo’n 24 uur onderweg. De vluchten gingen prima. Ik heb weinig turbulentie gehad en kreeg goed te eten. Ik keek wat films, las in mijn boek en probeerde vooral tijdens de tweede vlucht wat te slapen, om de kans op een jetlag te beperken.

DONDERDAG

24 uur reizen plus zes uur tijdsverschil, betekende dat ik pas de volgende middag aan kwam in Bali. En aangezien bij de immigratiedienst alles op zijn dooie gemakje ging, was ik pas aan het begin van de avond het vliegveld uit. Gelukkig was ik zo suf van het reizen dat het me allemaal niet zo veel kon schelen. Ik had van tevoren al een chauffeur gereserveerd om me op te halen, dus voor het eerst ooit stond er iemand met zo’n bordje op me te wachten in de ontvangsthal. Hoe cool?!

Eenmaal in het hostel heb ik me lekker gedoucht en ben ik wat gaan eten met een meisje uit mijn dorm. In het restaurant ontmoetten we weer andere meiden en zo had ik meteen een gezellige eerste avond. Grappig altijd dat je zó makkelijk contacten maakt op reis.

VRIJDAG

De volgende dag heb ik eerst lekker uitgeslapen en ben ik daarna weer in het restaurant van het hostel gaan zitten om even te werken. Ik moest nog drie artikelen schrijven voor mijn weekend echt kon beginnen. Maar met zo’n uitzicht is dat helemáál niet erg!

Rond lunchtijd kwam ik aan de praat met een meisje, die liever lokaal wilde eten dan een van de westerse maaltijden bij onze accommodatie. Daar was ik ook wel voor te porren, dus liepen we samen Canggu in op zoek naar een Indonesisch restaurant. We konden zelf ons bordje opscheppen en ik heb geen idee wát ik heb gegeten, maar het smaakte me prima. Op de stukken vlees na. Die deden me een beetje aan muffe schoenzool denken. Niet dat ik dat ooit heb geproefd. Maar enfin.

ZATERDAG

Well hello weekend! Ik begon mijn zaterdag met een lekkere latte macchiatto en wat ik graag de ‘bananabread supreme’ zou willen noemen. Bananenbrood met verse banaan en siroop. Alle borden hier in Canggu worden heel mooi opgemaakt, zodat het – zoals mijn vriendinnetjes uit LA zeggen – ‘totally Instagrammable’ is. Haha!

‘s Ochtends chillde ik lekker aan het zwembad in het hostel en later op de dag ging ik met wat meiden op pad. We lunchten bij Café Vida. Weer zo’n hippe plek met super gezond eten dat wordt geserveerd alsof het een kunstwerkje is. Vlak voor zonsondergang besloten we naar beachclub La Brisa te gaan. Heel erg tof daar. Echt een klein paradijsje. Een mooie zonsondergang bleef jammer genoeg uit, omdat het best wel bewolkt was. Maar we hadden toch een leuke avond met onze fancy drankjes.

ZONDAG

Zondag was echt een heerlijke dag. Ik ben nogal een zoetekauw in de ochtend en wat dat betreft heb ik in Canggu niet érg veel keus. Maar ik ontmoette iemand die de dag ook wel eens wilde beginnen met een caloriebom. Zo belandden we bij Funky Pancakes. En ik kan niet anders zeggen dan dat deze pannenkoeken behóórlijk funky waren. Een driedubbele laag met chocolade, siroop, banaan en yoghurt. Damn!

Ik zou in deze collage natuurlijk een prachtige selfie van mezelf kunnen posten met een scooterhelm op, maar een jaloersmakende foto van Finns Beachclub leek me toch een beter idee. De beachclubs in Canggu zijn overigens niet erg budgetproof. Je betaalt zo dertig tot vijftig euro om er een dag te mogen doorbrengen op een strandbedje. Even ter vergelijking: van zo’n budget kun je normaal drie à vier dagen rondkomen in Bali. Dus gingen wij voor de cheap ass versie en deden we gewoon een drankje aan de bar.

MAANDAG
Ik begon de nieuwe week als een ware fitgirl. Aangezien Canggu een surfersdorpje is, ontkom je er eigenlijk niet aan om zelf ook eens een poging te wagen. Dus daar ging ik, met een meisje uit mijn hostel naar het surfersstrand bij The Old Man’s. We strikten een instructeur per persoon en een surfbord en gingen na een korte introductie het water in. De golven waren vrij heftig en volgden elkaar snel op, waardoor ik voor mijn gevoel maar bleef paddelen, dus de twee uur les vlogen echt voorbij. Maar ik heb een paar keer gestaan en had er echt wel lol in. Olé!

Omdat we helemaal gesloopt waren, zijn we na het surfen neergeploft bij Beach Bums om te gaan lunchen. Ik geloof dat we daar wel twee uur hebben gezeten tot we het weer zagen zitten om terug te lopen naar ons hostel, haha. Dat deden we met een hoop tussenstops bij alle leuke winkeltjes en – helaas – ook bij de apotheek, omdat de achterkant van ons lijf behoorlijk was verbrand door de zon. Aloë Vera gel to the rescue!

DINSDAG

Aangezien er – gelukkig – ook gewoon opdrachten blijven binnenkomen voor teksten, moest ik dinsdag weer aan de bak. Ik streek neer bij Metta Café (omdat er pannenkoeken op het menu stonden) en daar bleek echt super snelle Wi-Fi te zijn. Dat is absoluut geen gegeven in Canggu, dus dat was erg fijn. Even later besloot ik voor lunch naar Crate te gaan, waar iedereen lyrisch over doet, maar daar was de Wi-Fi heel zwak dus daar kon ik niet lang blijven hangen.

Toen ik eenmaal had gedaan wat ik die dag moest doen, ben ik lekker nog even op een zitzak aan het zwembad gaan liggen in het hostel. Ik was behoorlijk oververhit van mijn wandeling in de zon – en het harde werken natuurlijk 😉 -, dus een duik in het water deed me wel even goed.

Lees ook mijn andere reisblogs over Indonesië: