Traveldiary Indonesië | Week 4 | Eilandhoppen van Bali naar Nusa Lembongan en Penida

Deze week ben ik bestolen door een aap, reed ik 1,5 dag op een scooter met een spijker in de band en hiketen Laurien en ik met bepakking een berg op. Ja jongens, we maakten wat mee de afgelopen week. Maak je maar klaar voor een blog vol sterke verhalen… Met natuurlijk ook weer een hoop jaloersmakende plaatjes!

WOENSDAG
Op onze eerste dag samen – en mijn laatste dag in Ubud – besloten Laurien en ik naar Monkey Forest te gaan. Dat is één van de hoogtepunten in de stad, maar ik had het steeds uitgesteld door alle enge verhalen over agressieve apen die je spullen stelen en je bijten als je iets niet afgeeft. Laurien overtuigde me ervan dat het toch leuk was om te zien en met een beetje goede voorbereiding durfde ik het wel aan. Geen rugzak, geen zonnebril, geen sieraden en geen camera mee. Alleen mijn telefoon in m’n broek en een flesje water in de hand.

Dat laatste bleek nogal de aandacht te trekken en moest ik afgeven aan een grote aap die doelgericht op mijn glinsterende goedje af kwam gelopen. Maar door de fles braaf los te laten slaagden wij er in ieder geval in om het bos weer heelhuids uit te lopen. We zijn er dus relatief goed van af gekomen! Hoewel; het is maar hoe je het bekijkt, want ik ben uiteindelijk dus wel 50 procent van mijn spullen kwijtgeraakt. Haha!

De rest van de middag hebben we een beetje rondgelopen, wat souvenirtjes gekocht en lekker geluncht bij The Lazy Cats. Een chill dagje dus!

DONDERDAG
Donderdag reisden we door naar onze volgende bestemming: Nusa Lembongan. Een klein tropisch eilandje ten zuiden van Bali. Ik moet eerlijk toegeven dat ik van tevoren dacht dat ik niet perse gelukkig zou worden van zo’n bestemming in mijn trip, omdat ik 1,5 jaar op een tropisch eiland heb gewoond. Maar niets bleek minder waar. Na 2 maanden zonder felblauwe baaien, was ik als een kind zo blij om eindelijk weer een baai te zien die qua kleur niet onderdoet voor een zwembad. Prach-tig!

We werden naar ons hotel gebracht en gingen na het inchecken meteen op verkenning uit. Op aanraden van een vriendin bezochten we Sandy Bay Beach Club. Daar dronken we een biertje en namen we wat hapjes, terwijl we de zonsondergang bekeken. Vervolgens liepen we terug naar Mushroom Beach om lekker wat te eten aan het strand. Ja hoor, dit zag ik wel zitten voor de komende dagen.

VRIJDAG
Ik had het lang uitgesteld voor iemand die op reis was in Bali, maar vrijdag kwam het er dan eindelijk van: scooter rijden. Ik had het nog maar één keer eerder gedaan – in Thailand -, dus moest er weer even in komen, maar uiteindelijk kreeg ik de smaak te pakken. We gingen op verkenning uit in Nusa Ceningan. Een piepklein eilandje naast Lembongan, waar je via de befaamde Yellow Bridge kunt komen. We ontbeten bij The Sand, bezochten de Blue Lagoon, verkenden Secret Beach en chillden uiteindelijk nog even bij het schattige plekje Le Pirate.

Vlak voor zonsondergang keerden we terug naar Lembongan, waar we opgehaald werden om naar Beach Club Ohana’s te gaan. Een heel chille tent met een kampvuur op het strand en het beste eten dat ik in tijden had gehad. Absoluut een bezoekje waard dus!

ZATERDAG
Zaterdag was het tijd om Lembongan zelf te ontdekken. We sprongen op onze scooters en reden naar The Deck, een plekje met uitzicht op zee waar je lekker kunt ontbijten en goede koffie hebt. Een perfect begin van de dag zou je zeggen, maar jammer genoeg kwam ik tot de ontdekking dat ik al 1,5 dag met een platte achterband aan het rondrijden was (ik vond het al zo verdomde lastig om die scooter te besturen!). Hadden we het ook nog zo getroffen dat alle garages op het eiland dicht waren vanwege verschillende ceremonies. Op eentje na gelukkig, die we per toeval tegen kwamen op de terugweg naar het hotel. Snel een nieuwe band erop laten leggen en weer door!

We reden naar het noorden van het eiland en besloten te gaan suppen in het mangrovebos. Ik had dat nog nooit gedaan, maar het ging verrassend goed. En het was ook nog eens echt een leuke manier om even rond te kijken bij het mooie stukje natuur.

Na een uurtje reden we weer verder en hielden we een tussenstop bij Pantai Mahagiri, een resort met hagelwitte stranden en zitzakken en parasolletjes in alle kleuren van de regenboog. Echt een heerlijke plek om even bij te komen onder het genot van een koel drankje. De lunchkaart vonden we wat minder, dus reden we door naar Bali Eco Deli om wat lekkers te eten. Verder stopten we bij Devil’s Tear en Dream Beach. Twee highlights op het eiland die je ook echt niet mag overslaan.

ZONDAG
Zondag was onze laatste dag op Lembongan en die konden we vrij indelen. We hadden op wat reisblogs gelezen dat Secret Beach leuk was om te bezoeken. Maar dat strand deed zijn naam wel heel erg eer aan, want we hebben hem niet kunnen vinden. Haha! Misschien kwam dat doordat het vloed was; aan een groot deel van de kust was amper strand te zien.

Scooters inleveren en uitchecken bij ons fijne hotelletje dan maar. Om vervolgens de oversteek te maken naar Nusa Penida . Die trip ging wat minder vlotjes dan we hadden gedacht. We bleken een hotel te hebben uitgezocht op een lastig te bereiken locatie en iemand zei dat het beter was om er met de watertaxi heen te gaan. Hij wilde ons wel brengen. We moesten dan alleen nog honderd meter naar boven lopen. Dat leek ons wel te doen. Tot we erachter kwamen dat de trap na 10 treden ophield en we de rest al hikend moesten doen. Op blote voeten, met onze zware backpacks op ons rug, over de steile berg met losse ondergrond. Oh my, oh my. Je maakt wat mee op reis hoor mensen.

Met als enige schade een schaafwond en een blauwe plek (om over het mentale trauma nog maar te zwijgen), kwamen we afgepeigerd en wel boven aan. Ingecheckt, het zwembad in gesprongen, geluncht en zo snel mogelijk weer weg uit de uithoek waar we verbleven. We namen de taxi naar de bewoonde wereld en stapten uit bij AMP Beach Club. Daar hebben we lekker op een ligbedje gelegen, gelezen en even gebeld met het thuisfront. Later op de avond hebben we bij het gezellige Sanctum Dive Club wat gegeten.

MAANDAG
We waren natuurlijk niet alleen naar Nusa Penida gegaan om te chillen. Nee, we waren hier voor avontuur en natuur! Daarom hadden we maandag meteen een volle dagtrip op de planning staan. We waren al door verschillende mensen gewaarschuwd dat Penida niet veilig is om te scooter rijden, dus we deden onze moeders een plezier door te investeren in een taxichauffeur (love you, mam!). Die bracht ons naar fantastisch mooie plekken.

Op het programma stonden Kelingking Beach – waarvoor we een behoorlijke afdaling naar beneden moesten maken -, Angel’s Billabong, Broken Beach en Crystal Bay. Tot slot haalden we onze chauffeur over om de zonsondergang te bekijken bij Amok Sunset, een restaurant met mooi uitzicht op de oceaan. Wat een heerlijke dag!

DINSDAGOok dinsdag gingen we lekker op pad. We dachten weer vier stops te hebben, maar twee daarvan bleken op exact dezelfde plek te liggen en de andere twee lagen om de hoek. De wegen hierheen waren redelijk begaanbaar. Achteraf gezien hadden we dit best met de scooter kunnen doen, in plaats van te betalen voor een chauffeur die de hele dag kon chillen. Maar à la. Die keuze was nu eenmaal al gemaakt.

We bezochten eerst de treehouses met uitzicht op ‘Thousand Island’ (rotsformaties in zee), daalden vervolgens af naar Diamond Beach (met uitzicht op datzelfde Thousand Island, haha) en klommen van daaruit terug naar boven om aan de andere kant van de rots weer naar beneden te wandelen en voor de rest van de middag te blijven hangen op Atuh Beach. We waren in eerste instantie even verbaasd dat dit zo’n compacte trip was, maar daardoor hadden we wel de tijd om echt even te genieten van het strand. En stiekem vonden we het wel lekker om zo onverwachts een rustige middag te hebben!

We sloten de dag af bij Penida Colada, een restaurant waar we veel goede reviews hadden gelezen. Echt een chill plekje! En ook nog eens tegenover een duikschool waar we een snorkeltrip konden boeken voor de volgende dag om met mantarays (reuzenroggen) te gaan snorkelen. Daarover lezen jullie volgende week alles in een nieuw reisdagboek!

Lees ook mijn andere reisblogs over Indonesië: