Backpacken in Australië #4 – Noosa en Fraser Island

The adventure continues! Ik vervolgde mijn reis naar Noosa Heads, een chill stadje waar ik eigenlijk alles heb gedaan, behalve heb gerelaxed. En ging daarna naar Fraser Island, waar ik kampeerde op het strand, in een Land Rover reed over het losse zand en de mooiste sterrenhemel OOIT zag.

Noosa Heads
Na een flinke busrit vanuit Airlie Beach, kwam ik met een doorweekte backpack aan in Noosa. Het had de hele weg geregend en schijnbaar zat er een lek in de laadruimte van de bus. Even een grr-momentje. Maar goed, voor alles is een oplossing. Dus ik bracht een paar uur door in het washok van mijn hostel om letterlijk al mijn kleren te wassen en te drogen.

6. Noosa (142) bewerkt.jpg
Fancy hostel met restaurant en alles

Noosa National Park
Halverwege de middag besloot ik nog naar Noosa National Park te gaan. Een natuurpark dat me door iedereen werd aangeraden door de mooie wandelroutes langs de kust. Omdat het washok niet de ideale plek was om mensen te ontmoeten, ging ik lekker alleen met met mijn iPod. Eigenlijk best eens fijn na fulltime te ‘moeten’ socializen.

Het was heel de dag nog bewolkt en dat heeft jammer genoeg altijd invloed op hoe je iets beleeft. Ik vond het een mooi park, maar niet het mooiste wat ik in al die weken al had gezien. Ik kan me helemaal voorstellen dat dat kwam doordat de zon niet scheen. Dan zijn de kleuren van de zee en de planten toch wat minder spectaculair. Een andere reden waarom veel mensen deze route graag bewandelen, is omdat er vaak walvissen* en dolfijnen langs zwemmen. (* whale season is van mei tot november)

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES

Kajakken bij de Everglades
De volgende dag ging ik naar de Everglades. Laurien had me aangeraden om daar te gaan kajakken. Ze had dat zelf niet gedaan tijdens haar rondreis, maar hoorde er goede verhalen over. Nou jongens, daar ging ik hoor. Om 6.45 uur vertrok ik in een busje richting de opstapplek. Ik had de voorgaande avond nog wat leuke mensen leren kennen, dus had natuurlijk veel te weinig geslapen. Je kunt je voorstellen: ik stond te trappelen voor een inspannende activiteit. #not

Op mijn voucher had ik al gezien dat de trip van 6.45 tot 15.30 uur zou duren en ik vroeg me al af wat we in hemelsnaam in die tijd allemaal zouden doen. Daar kwam ik gauw genoeg achter. Ik had namelijk geboekt bij een tourbedrijf dat het startpunt op twee uur afstand had van het mooiste deel van de Everglades. Dat betekende twee uur héén roeien, daar een paar uur rondvaren om wat moois te zien, EN TWEE UUR TERUG! Mijn god. Ik was kapot. Gelukkig waren we met een gezellige groep en hebben we veel gelachen. Zelfs toen we de verkeerde route namen om terug te komen.

Oh ja, en de Everglades zelf? Die waren heel mooi. Omdat het windstil was, was het water helemaal vlak. De mangroves en bomen die erin en erover hingen weerspiegelden daardoor mooi in het wateroppervlak. Maar, please, als je dit ooit gaat doen, wil ik je één ding op het hart drukken: neem een tour die dichterbij vertrekt.

6. Noosa (47) bewerkt6. Noosa (60) bewerkt

Fraser Island
Vanuit Noosa reisde ik verder naar Fraser Island. Ik had al van heel veel mensen gehoord dat dit hét hoogtepunt was van hun reis langs de Oostkust. Mijn verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. We stapten meteen al in de four wheel drives, oftewel 4×4 Land Rovers en algauw belandden we ermee op het losse strandzand. Whieeeeee, ken je dat tintelende gevoel in je buik als je over een heuveltje rijdt? Dat maal 10 is ongeveer wat je voelt als je door het zand wegslipt en -zakt, terwijl er iemand achter het stuur zit die dit nooit eerder heeft gedaan. Echt top.

Camp
Het hele weekend begon al fantastisch met een crab race, waarin we krabben in het midden van een cirkel zetten om te kijken welke het snelste naar de rand liep. Super-exciting! :’) Na een paar uur rijden en een overtocht met de pont kwamen we aan bij het kampement op Fraser. Whaa, zo vet! Achter de duinen, stond een hele rij met tentjes. Er was een provisorische keuken, badkamer en toilet gebouwd tussen een omheining (tegen wilde dieren). En daar stonden ook twee lange tafels waar we gezellig konden eten, drinken en spelletjes spelen.

7. Fraser Island (19) bewerkt.jpg

Wildlife
Ik ga niet alles af wat we op Fraser hebben gezien. Dat is namelijk echt veel te veel om op te noemen. Een korte samenvatting: Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en één van de weinige plekken waar een regenwoud op wit strandzand groeit. Er leven enorm veel wilde dieren: van slangen, tot spinnen en dingo’s (wilde honden). Maar ook in het water kun je bijzondere schepsels spotten. Vanaf hoge punten op het eiland kun je bijvoorbeeld schildpadden, reuzenmanta’s en dolfijnen zien zwemmen. Je hebt op Fraser de helderste kreken met zuiver bronwater, meren die groen zien van de olie (waardoor je huid en haar lekker zacht wordt) en natuurlijk de helderblauwe zee (waar je helaas niet in kunt zwemmen vanwege de kwallen).

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURESSAMSUNG CAMERA PICTURES7. Fraser Island (501) bewerkt

Butchulla people
De gebruiken van de oorspronkelijke bewoners (Butchulla people – Aboriginals) zijn nog steeds heel belangrijk op het eiland. Zo mogen vrouwen bijvoorbeeld niet op Indian Head en mannen niet in het regenwoud. Om dat toch te doen, moesten we eerst hardop de belofte uitspreken dat we de natuur en cultuur zouden respecteren. Ik vond het heel mooi dat mijn touroperator – Dropbear Adventures – veel aandacht besteedde aan de achtergrond en geschiedenis van het eiland.

Sterrenhemel
Oh, en jongens, de sterrenhemel. Ik heb nog nooit in mijn leven zoiets prachtigs gezien. Echt niet normaal. Net het decor van een animatiefilm. Dit moet je echt zelf gaan zien om te geloven dat er zo belachelijk veel sterren in het luchtruim hangen. Ik ben er zelf niet in geslaagd om er een mooie foto van te maken, maar reisgenoten gelukkig wel. Dus ik heb gelukkig een kiekje om jullie een idee te geven!

7. Fraser Island (508)

Of Fraser ook voor mij het hoogtepunt van Australië was? Já. Al was dit een hele reis vol hoogtepunten, deze excursie steekt er – door de combinatie van natuur, avontuur en cultuur  – zeker met kop en schouders bovenuit.

Andere blogs
Bij elke blog die ik schrijf realiseer ik me steeds meer wat voor vette dingen ik allemaal heb gedaan in die paar weken dat ik in Australië rond heb getrokken. Benieuwd naar al mijn belevenissen? Lees dan ook de andere blogs:

#1 – veelzijdig Sydney
#2 – tropisch Cairns en skydiven in Mission Beach
#3 – Magnetic Island en Whitsundays
#4 – Noosa en Fraser Island (hoogtepunt!)