Backpacken in Australië #3 – Magnetic Island en Whitsundays

In deel drie van mijn blogserie neem ik jullie mee naar Magnetic Island, waar ik koala’s heb gespot, wallabies heb gevoerd en dacht dat het een goed plan was om te gaan hiken met 34 graden. Tijd om te relaxen had ik weer genoeg tijdens mijn zeiltrip naar de prachtige Whitsunday-eilanden. Kijk en lees je mee?

Na mijn skydive in Mission Beach stapte ik meteen op de bus naar Townsville om vanaf daar de pont te pakken naar Magnetic Island. Die reis was al een avontuur op zich. Ik kwam aan op een donker terrein, waar alleen een paar daklozen rondhingen. De eerstvolgende ferry ging pas anderhalf uur later en ik hoopte voor die tijd wat te kunnen eten, maar de omgeving zag er niet uit alsof er veel te halen viel. Voor het eerst deze reis voelde ik me een klein beetje alleen. Maar gelukkig kreeg ik een helder momentje en bedacht ik dat ik online vast wel pizza kon bestellen. Lang leve technologie! (En de pizzakoerier!)

Al vrij snel kwamen de eerste mensen aan die ook de boot naar Magnetic moesten hebben. Grappig om te zien; het waren voornamelijk kinderen die ‘op het vaste land’ naar hun dans- of muziekles waren geweest en ouders die er boodschappen hadden gedaan. Echt een beetje van die hippiefiguren, die er bewust voor hebben gekozen om te leven op een eiland met weinig voorzieningen. Love it.

‘s Avonds laat kwam ik aan bij mijn hostel X Base. Echt een súper chill hostel. Misschien wel het leukste waar ik heb gezeten. Het lag pal aan het strand, had allemaal kleine huisjes die je deelde met andere reizigers en er was een prima restaurant met een gezellige bar. Mijn eerste avond begon meteen goed met een feestje voor St. Patrick’s Day. Hello Magnetic! 😉

c 4. Magnetic Island (10) bewerkt
X Base hostel

Forts Walk
De volgende dag gunde ik mezelf niet al te veel tijd om uit te slapen. Het was mijn enige volledige dag op het eiland, dus daar moest ik het van nemen. Ik had me voorgenomen om in ieder geval de Forts Walk te doen en hoopte ook nog ergens wat koala’s te kunnen zien. Bij het ontbijt ontmoette ik een jongen die wel wilde aansluiten bij mij plannen. En toevallig hoorde ik iemand van de crew vertellen over een koalatourbedrijf dat hij wilde opzetten. Tot het zo ver was, deed hij de tours gratis en hij had nog een gaatje aan het einde van de middag. Super nice. Ook dat was geregeld.

Ondanks mijn geslaagde voornemen om op tijd uit bed te gaan, kwamen we pas rond half twaalf aan bij het startpunt van de Forts Walk. We zouden dus zo ongeveer het heetste moment van de dag aan het hiken zijn. Hoeveel ik ook met factor vijftig smeerde, mijn huid kleurde knalrood en ik zweette me te pletter. Maar met de nodige pauzes, deodouches en flesjes water achter de kiezen, zijn we toch heelhuids op de top terecht gekomen.

Onderweg naar het hoogste punt, kwamen we allerlei ruïnes van forten tegen die zijn gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. En van bovenaf hadden we mooi uitzicht over het hele eiland. Maar de voornaamste reden dat reizigers deze wandeling graag maken zijn de koala’s die je op de route kunt zien. Voor ons een verloren zaak, want we hadden geen idee waar we moesten kijken en ik heb geen zonnebril op sterkte, haha. Gelukkig hadden we de koala tour nog voor de boeg.

Uitzicht tijdens de Forts Walk
Met pijn en moeite aangekomen op de top

Koala Tour
En die koala tour was een groot succes. Het is echt m’n leukste herinnering aan mijn verblijf op Magnetic Island. Tourgide Jayson (über Aussie) nam ons mee in zijn auto voor een rondje over het eiland. Hij wist precies waar we moesten zijn om koala’s in het wild te zien: gewoon in een paar bomen tussen de huizen. Daar hebben we in totaal vier koala’s gespot en een baby’tje. Zooo schattig!

Onderweg stapten we uit op een aantal mooie uitzichtpunten en daarna gingen we naar een plek die op Google ‘Rock Wallabies’ wordt genoemd, waar we – zoals de naam al doet vermoeden – wallabies tussen de rotsen konden zien. De kleine kangoeroes daar mogen gevoerd worden en komen gewoon uit je handen eten. Whieee, zo leuk om op die manier contact te hebben met wilde dieren!

We keken nog even naar de zonsondergang en gingen weer terug naar het hostel. Tijd voor een drankje en wat te eten. Wat een geslaagde dag!

Koala in het wild
Palmtree view
Whaaaaaaaa hij eet uit mijn hand!

Bungalow Bay
Het was inmiddels al zondag en dat was mijn laatste dag op het eiland. Om 13.00 uur moest ik de ferry weer hebben om mijn reis te vervolgen. Maar voor ik wegging, wilde ik nog even naar de Koala Village bij Bungalow Bay. Ik had er goede verhalen over gehoord; je mag er namelijk met koala’s knuffelen. En dat wilde ik natuurlijk ook wel. Dus zette ik mijn wekker op tijd zodat ik nog net met de ochtendtoer mee kon.

Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik van het park moet vinden. Het komt er kort gezegd op neer dat er allerlei reptielen, tropische vogels en een paar koala’s zitten en dat je die allemaal mag vasthouden, zodat je ermee op de foto kunt. Hoewel ik oprecht het idee had dat de gids het beste met de dieren voor had, vraag ik me af of die dit net zo leuk vonden als alle toeristen. Enfin, het was uiteindelijk wel grappig en natuurlijk vond ik het stiekem echt suuuuper gaaf om die koala even vast te mogen houden, haha.

Fluffy koala
c 4. Magnetic Island (32) bewerkt
Iets minder in mijn element met deze slang

Whitsundays
Die avond kwam ik aan in Airlie Beach. Een plaats waar de meeste toeristen alleen komen om op de boot te stappen naar de Whitsundays (een eilandengroep). Ook ik vertrok na één nacht meteen op een tweedaagse zeiltrip. Met ongeveer twintig andere backpackers zat ik op de boot, als enige Nederlander. Super gezellig! Echt leuk om zoveel mensen uit alle hoeken van de wereld te leren kennen.

Vooral Whitehaven Beach vond ik prachtig. Ik heb toch al best wat witte stranden en blauwe zeeën gezien in mijn leven, maar die kronkelende zandbanken, waren echt van een andere categorie. Zo’n bijzonder fenomeen. Jammer genoeg hadden we niet echt topweer: het was redelijk bewolkt en af en toe viel er zelfs een buitje. Daardoor hebben we geen dolfijnen en zeeschildpadden gezien, wat normaal bijna een vanzelfsprekendheid is in dit gebied. Maar ik heb in het ochtendzonnetje wel lekker gesnorkeld tussen honderden visjes en heb alsnog heel erg genoten van deze trip.

Zeilen op The Hammer
Bizar mooi uitzicht bij Whitehaven Beach
Zonsondergang met drankjes, nacho’s en goed gezelschap
c 5. Whitsundays (75) bewerkt
Vissies everywhere

Lees ook mijn andere blogs over backpacken in Australië:
#1 – veelzijdig Sydney
#2 – tropisch Cairns en skydiven in Mission Beach
#3 – Magnetic Island en Whitsundays
#4 – Noosa en Fraser Island (hoogtepunt!)